Wandeldorp Barchem

, 7244 Barchem | Toon op kaart

Midden in het Achterhoekse coulisselandschap aan de voet van de Kale Berg, op steenworp afstand van de Lochemse Berg, ligt Barchem. De rustieke, afwisselende omgeving leent zich uitstekend om heerlijke wandelingen te maken. Barchem heet dan ook niet voor niets Wandeldorp Barchem. Vanaf het Dorpsplein starten verschillende bepijlde wandelroutes, die je zowel linksom als rechtsom kunt lopen.

De wandelroutes

De Lochemse Bergroute
Ommetje Barchem
Kastelenroute Barchem
Doolhof Museum MORE
De Kale bergroute
3 Lochemse Bergen
Boschheurneroute
Stelkampsveld Borculo
Rondje Barchem

Startpunten

Je hoeft de routes niet perse op het Dorpsplein te starten. Startpunten zijn er ook bij:

•    Camping Reusterman, Looweg 3, Barchem (Routes: Ommetje Barchem, 3 Lochemse Bergen, Kale Berg route, Lochemse Bergroute, Rondje Barchem)
•    De Gloep, Lochem (Route: 3 Lochemse Bergen)
•    Camping Erve Harkink, Zwiepseweg 138, Lochem (Routes: 3 Lochemse Bergen, Lochemse Bergroute)
•    Wildenborchse Kapel, Kapelweg 1, Vorden (Route: Kastelenroute)
•    Museumboerderij De Lebbenbrugge, Lebbenbruggedijk 25, Borculo (Boschheurneroute, Stelkampsveld Borculo)
•    De Luifel, Dorpsstraat 11, Ruurlo (Route: Doolhof Museum More)

Wandel op eigen gelegenheid met een app

Wandelen met je smartphone? Ook dat kan vanuit Barchem. Een aantal wandelroutes staat in de Achterhoek Routes App en een aantal zijn verkrijgbaar in de gratis RoutAbel app, Je downloadt de apps gratis in de appstores van Apple en Google.

Georganiseerde wandelingen

Rondom het eerste weekend (do-zo) van juli vindt de Barchemse 4Daagse plaats. Vier dagen wandelen over afstanden van 20, 30, 40 of 50 kilometer in een prachtige omgeving. De Barchemse 4Daagse is één van de weinige Nederlandse wandelvierdaagse, waarbij het gaat om de prestatie om vier dagen uit te lopen. En waarbij de wandelaars kunnen kiezen voor een afstand van 50 kilometer. De Barchemse 4Daagse is met 1300-1400 kleinschalig: kwaliteit boven kwantiteit.

Wandel- en Sportvereniging DOS Barchem heeft een aantal actieve enthousiaste leden, die gedurende het jaar wandelactiviteiten organiseren voor iedereen. In juni de Avond4daagse, de Landgoederentocht in september en de Winterserie van november t/m maart.

Wandelaars uit heel Nederland weten Barchem te vinden. Kom jij ook genieten van de prachtige natuur en de gastvrijheid de Barchemse bevolking?

Alvast wat wandelinspiratie opdoen? Download hier het boekje met het overzicht van de 9 Barchemse wandelingen.